Az emberek karácsonya már
októberben elkezdődik. Lehetetlen ezt nem észrevenni, mert amint
lehullanak az elsárgult falevelek, szinte azonnal újraöltözködik a
bennünket körülvevő világ; fenyő- és fényfüzérek kúsznak fel az
elárvult fákra és a csupasz épületek homlokzatára, mindenütt adventi
koszorúk színes sokfélesége kínálja magát, s noha még messze van a
karácsony, de feldíszített fái máris jelen vannak a köztereken és a
bevásárló csarnokokban. Szóval küldözgeti, majd szinte ránk zúdítja
felszólító jeleit a közelítő ünnep. S bizony mindezt nem teszi
eredménytelenül…!
Karácsony közeledtével az emberek esze
rátalál a szívükre; sőt mint elegáns lovagok előre engedik szívük
kisasszonyát, és aranyos jegyesként kísérik őt. Ekkor a szívek minden
ajtaja és ablaka kitárul, s csodálatos várakozás veszi kezdetét. Nincs
fontossági vagy logikai sorrend, csak egy izgalmas kavalkád. Hol a
gyermekkorunk képei érkeznek haza a szívünkbe, hol pedig a napi
teendőink foglalnak le minket. Közben családtagjaink hangja, képe,
arca, kívánsága keveredik bennünk a távollévőkével, sőt az eltemetett
Kedveseink emlékével. A takarítás, a sütés-főzés gondolata, majd pedig
programozott megvalósítása felemészti időnket, gyengíti erőinket, de
mégis közelíti a vágyva vágyott ünnepet: a ritka csodát, amikor otthon
együtt van a család; béke, szeretet és jóakarat köti össze a szíveket. A
meleg tiszta otthonnak, a karácsonyfának, az ajándékoknak és a
terített asztalnak csak jelzés értékük van, mert hisz a szívek szerető
harmóniája nélkül vajmi keveset érnek. Tudja ezt, vagy legalább is érzi
ezt minden ember, hiszen karácsony közelségében finom érzékenységet
mutatnak a legbensőbb lelki értékek iránt. Valóban boldogok mindazok,
akiket családi szeretetközösségbe burkol be a szenteste misztikus
világa.
Van azonban fájdalmas érzékenység is,
amikor az illetőnek a szeretet ünnepén a magányt, vagy a személyes
szeretet elvesztését kell megtapasztalnia. Ilyen lehet a családtól való
kényszerű távollét, az eltékozolt családi közösség, vagy az
elmagányosodott öregség. Különösen fájó az a hiányosság, amit bűn
idézett elő; akár saját hibája, akár mások rosszakarata vagy
hanyagsága. Ezek a sebek a lélek égető fájdalmával járnak. Sokan
kísérleteznek – legalább átmeneti – megoldásokkal: telefonálnak,
levelet, lapot írnak, vendéget hívnak, vagy maguk kelnek útra,
ajándékot adnak, vagy szívesen elfogadnak (talán nem is azért, mert
szükségük van rá, hanem mert ez is személyes jóakaratú kapcsolattal
jár). Sőt vannak akik kutyát vagy macskát fogadnak be az ünnepekre,
hogy szólhassanak hozzájuk, vagy jót tehessenek velük. Furcsa
megnyilvánulása ez a lélektől lélekig ható “személyes szeretetnek”. De
megszólás helyett inkább vegyük észre az ember legbensőbb igényét: az
emberi én végső vágyakozását a nagybetűs személyes TE után.
El-eltűnődünk az emberek karácsonyán… .
Egyszerre mi magunk is belülről átéljük ugyanazt, de másokat nézve
kívülről is szemléljük őket, s próbáljuk megérteni “a karácsonyi
jelenséget”. Gazdag ez a kép, egyszerre felemelő és megrázó, s
ugyanakkor nagyon földhöz tapadt és hiányos. Még a boldognak tartott
családi közösségből – a leírás szerint is – valami lényeges dolog
hiányzik.
A keresztény ember karácsonya
kívülről nézve nagyon hasonlít a többi ember karácsonyához. – Hát
persze, mondaná rá a legtöbb ember, mert itt Európában “a többi ember”
is keresztény, mint ahogy ez kiderül minden népszámlálás során. –
Csakhogy keresztény emberen most nem a keresztény kultúrkörben élő
embereket, vagy az anyakönyvezett keresztényeket értjük, hanem azokat,
akik a hitvallás szellemében és az evangélium világosságában akarnak
élni. Ők azok, akik nem állnak meg az “emberek karácsonyának” díszletei
között, hanem advent idején elzarándokolnak Názáretbe, hogy a
szentestén megérkezhessenek Betlehembe is. Számukra a prófétai szó őket
megszólító isteni üzenet, Mária igenje pedig a beteljesedés kezdete.
Advent-járásuk olyan misztériummal teljes valóság, amelyet átjár a
“velünk az Isten” tudata, hisz a Boldogságos Szűzanya láthatatlanul, de
mégis érzékelhető módon az üdvözítőt hordozza számunkra. Ha ez a
várakozás őszinte, személyes és meggyőző, akkor átalakító erővel bír. A
hozzánk érkező isteni vendég megtisztelő öröme átalakító erővel bír.
Ez nem kényszerítő erő, hanem segítő erő. A magunk képessége csak a
rácsodálkozásra elegendő, a hatékony erő felkínálás formában érkezik, s
a vele való együttműködés képes átalakító erőként működni. Nemcsak az
ember lelke nyílik meg Isten előtt, hanem önmagunkra reflektálva
észrevéteti velünk saját nagyságunkat. (Ne féljünk ettől a
kifejezéstől! Igen; Isten már a teremtésben saját partnerének szánta az
embert.) Betlehem felé közeledve döbbenetes ellentétet fedez fel
magában az ember: egyrészt gyengének, picinynek, elesettnek és
méltatlannak érzi magát, más részről viszont a Hatalmas Isten
partnerének, aki megtiszteli őt, hiszen hozzá érkezik. Ezért a
keresztény ember számára emberi léptéket meghaladó öröm és boldogság a
megtestesült Igével való találkozás, akit Jézusnak nevezünk. A
keresztény ember számára a karácsony mindenek előtt az Ajándékok
Ajándékával, a Megtestesült Igével, az Isten Fiával való találkozást
jelenti. Ennek elsődlegességét és lenyűgöző áldását semmi sem előzheti
meg, és semmi sem homályosíthatja el.
A keresztény ember karácsonyának a szíve
a szentmise. Olyan szépen ráéreztek erre őseink, amikor azt énekelték,
hogy “Betlehembe ne menjünk, feltaláljuk; jelen e szent oltáron,
magasztaljuk; mert szívünk ha tiszta és áratlan, kedvesebb az neki mint
az arany”. – A Jóistennel való legbensőségesebb találkozásból
következik, hogy az ember is a maga ajándékozó szeretetével fordul
mások felé, s képességeinek arányában maga is ajándékká szeretne válni.
De jó, ha ő is először Jézust adja tovább, s csak utána toldja meg a
maga figyelmességeival.
Karácsony ajándékozása a tápláló
szeretetben fejeződik ki. Az Úristen gondoskodása kettős: lelki és
testi, kinyilatkoztatás és megtestesülés. Mindennek átélése ma is
kettős: a szentmise igei és eukarisztikus tápláléka: “szentség a
szenteknek”, és az agapé, vagy szeretetlakoma otthon a családi asztal
körül. A keresztény családok karácsonyában sajátos módon, de
mindkettőben jelen van Jézus.
A karácsony boldogságot és békét hozott a
földre, de csak azok részesülnek benne, akik egyaránt befogadják az
Ajándékozót és az ajándékot is. Ennek a jóságnak az a természete, hogy
soha se múlik el, nem jár kiábrándultsággal, lelkiismeretfurdalással
vagy szégyennel (mint a bűn), hanem maradandó boldogság; a karácsony
örök boldogító születés az emberiség számára.
Papok és szerzetesek karácsonya lényegét
tekintve nem különbözik a valóban keresztény emberek karácsonyától;
már mint az isteni misztérium befogadására fogékony ember karácsonyi
lelkületétől. A papok és szerzetesek karácsonyának azonban mégis van
speciális sajátossága, ami elhivatottságukból, fogadalmaikból és
felszenteltségükből következik. Mindehhez járulékos, de nagyon fontos
elemként csatlakozik az egyházban és a világban betöltött küldetésük,
megbízatásuk és felelősségvállalásuk konkrét helyzete. Ezen színes,
szövevényes, természetes, de mégis természetfeletti életállapot
figyelembevételével próbáljuk megérteni az ő karácsonyukat, mely
valamiképpen szétsugárzik minden ember ünnepére, segíti a kölcsönös és
még hitelesebb megértését a bennünket körülvevő misztériumnak.
Mielőtt megragadnánk a lényeget,
próbáljunk meg két félreértést tisztázni! Az egyik így hangzik:
Szegények, nincs családjuk, milyen árvák és magányosak karácsonykor.
Ilyenkor mindenki keresi övéinek bensőséges szeretetközösségét, s lám
ők magányosak (s minden bizonnyal) szomorúan ünnepelnek (legfeljebb
titkolják)… . A másik vélekedés ezzel szemben így okoskodik: Dehogy
magányosak! Százan és százan veszik őket körül, s mennyi szeretet
megnyilvánulást kapnak. Talán gazdagabb az ő karácsonyuk, mint a
miénk…! – Sajnos mindkét vélekedés hamis, mert “az emberek
karácsonyához” méri a papok és a szerzetesek karácsonyát, s ezért a
lényeg mélyen rejtve marad.
A fentiekkel szemben a papok és a
szerzetesek hivatásuk születését élik át karácsonykor. Lelkületüknek
legjobban a Szűzanyáéhoz kell hasonlítania. Mária karácsony éjjelén nem
szólal meg. Csöndben szemléli az emberként megszületett Igét, s közben
saját istenszülői hivatásának ajándéka tölti be a lelkét. A papok a
karácsonyi Kisded hivatására lettek meghívva és fölszentelve, a
szerzetesek pedig az ő életének – a tökéletes szeretetnek – minél
gazdagabb megvalósítására vágyakozva élik életüket. Ezért számukra a
karácsony egy “csodálatos érintés”, amely Istentől jön, aki az örök
szeretettel és boldogsággal ajándékozza meg őket. Ennél személyesebb és
gazdagítóbb kapcsolat elképzelhetetlen. S ha a papok karácsonya nehéz,
akkor nem emiatt, hanem szolgálatuk azon vonatkozásai miatt, amely ki
akarja csalni őket lelkük igazi karácsonyából.
A papok és szerzetesek karácsonyát e
misztériumnak – legalább megsejtése – nélkül nem lehet megérteni.
Aki viszont felfog belőle valamit, az még a maga karácsonyát is
boldogabban és teljesebben élheti meg.
Dr. Balázs Pál
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése