Az egyházi
esztendő Advent első vasárnapjával kezdődik, a soron következő négy
hét pedig egyben a várakozás időszaka is, a lelki felkészülés ideje
karácsonyra, Jézus születésére. Az advent a latin Adventus Domini, az
Úr eljövetele kifejezésből származik. A hagyományt valószínűleg – a
római liturgiától eltérő – gallikán szertartásrend honosította meg a
4. században: a hívők vízkeresztkor keresztelkedtek, a megelőző három
hét pedig a felkészülésről szólt. Az 5. században az adventi időszak
karácsony elé került, kezdetben hat héten át tartott, majd később a
négy hétre csökkent. Számos keresztény ünnephez hasonlóan advent
kezdete minden évben más időpontra esik, ez az András naphoz (nov.30)
legközelebb eső vasárnap.
Régen éjféli harangzúgók jelezték
kezdetét, egyben az egyházi év megnyitását is. Egykoron a vallásos
emberek szigorú böjtöt tartottak, ezen idő alatt, falun hajnali misére
jártak, amit a középkorból eredeztetett kifejezésekkel angyali vagy
aranyos misének is hívtak, és Szűz Mária tiszteletére ajánlottak.
A katolikus egyházban advent
liturgikus színe ma is a lila (viola), mely a bűnbánatot, a szent
fegyelmet és összeszedettséget jelképezi. Advent harmadik vasárnapján,
örömvasárnap (gaudete vasárnap) az Úr eljövetelének közelségét
ünneplik; e nap liturgikus színe a rózsaszín. Az egész időszakban
dísztelen a templomi oltár, az orgona szerepe pedig az énekek
kíséretére korlátozódik. A 20. század elejéről származó egyik
katolikus szokás a Szentcsalád-járás. A hívek minden nap más házhoz
visznek egy a Szent Családot ábrázoló képet, és e képnél imákat
mondanak, s kisebb szertartásokat mutatnak be. A népszokás arról a
bibliai eseményről emlékezik meg, amikor a gyermekét váró Szűz Mária és
Szent József Betlehembe érvén szállást kerestek maguknak.
Adventkor a 19–20. század óta szokás
koszorút készíteni. Ma az adventi koszorú általában fenyőágból
készített kör alakú koszorú, melyet négy gyertyával díszítenek. A
gyertyák színe katolikus körökben egy rózsaszín kivételével lila. A
gyertyákat vasárnaponként (vagy előző este) gyújtják meg, minden
alkalommal eggyel többet. Minden gyertya szimbolizál egy fogalmat,
melyek a hit, a remény, a szeretet és az öröm. A világító gyertyák
számának növekedése szimbolizálja a növekvő fényt, amelyet Isten
Jézusban a várakozónak ad karácsonykor.
Általában az egyházi ünnepekhez különféle hiedelmek, babonák társulnak. Advent időszakához is kötődik néhány ilyen. Pl.:
- az eladósorban levő lány a hajnali
misére való első harangozáskor a harang köteléből három darabot
tépett, amit aztán a hajfonó pántlikájában hordott, hogy farsangkor
sok kísérője legyen.
- az Alföldön volt szokás, hogy a
hajnali misére való harangozáskor a lányok mézet vagy cukrot ettek,
hogy ettől édes legyen a nyelvük, s mielőbb férjet "édesgessenek"
magukhoz.
- Erdélyben volt szokás, hogy a
hajnali mise ideje alatt az összes ajtót, ablakot zárva kellett
tartani, mivel ilyenkor a boszorkányok állati alakot öltenek, házakba,
ólakba próbálnak jutni, s ott rontást okozni.
- az Ipoly mentén járta az a hiedelem, hogy az elázott pénz Advent idején tisztul.
- Salgótarján környékén azt
tartották, hogy ilyenkor tüzes emberek jártak, kiknek a szájukból tűz
áradt. Az ilyen tüzes emberek ellen a néphit szerint olvasóval
(rózsafüzér) lehetett védekezni.
Advent idején a leghosszabbak az
éjszakák, meglehetősen jó alkalmat adva a varázslásra. Az Egyház
ajánlja ezen időszak szentjeinek segítségül hívását. (András, Borbála,
Luca, stb.)
A néphit kapcsolatba hozza saját
mágikus várakozásait az említett szentekkel, de nem csupán a vallás
tanítása alapján, hanem mágikus hatalmat is tulajdonít neki.
A karácsonyra való várakozás
izgalmát manapság már adventi naptárral is növeljük, melynek
hagyománya egy német édesanyához kötődik. Az ünnepet türelmetlenül
váró kisfiának találta ki ezt a „játékot”, mely minden napra
tartalmazott egy-egy meglepetést. Általában apró házikókra hasonlító
ajándékon jelzik a kis ablakocskák a 24 napot, amelyek hátra vannak
karácsonyig. Minden nap kinyithatunk egy-egy ablakot, s kivethetjük az
ott rejlő ajándékot, általában édességet, ami mögötte rejlik.
Szabolcsi Hajnalka
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése