A
volt faluban minden esztendőben karácsony éjfélén Krisztus újra
megszületett. „Meghallották a hírt az erdőben a vadak! A fák az erdőben
egymásnak hajladoztak, köszöngettek, még ami görbe fa volt az erdőben,
az is kinyújtotta a derekát, mert megszületett a Kisjézus… Hogy a
csillagok milyen szépek voltak!” – mondta Gari Margit mezőkövesdi
parasztasszony Fél Edit néprajzkutatónak a régi karácsonyokra
emlékezve.
„A
hajdanvolt ember hitte, hogy a Mindenség valamennyi teremtménye Isten
akaratából létezik, s velük, általuk is üzen az Úr. Üzen a késő őszön
haldokló Nappal, s a halálra készülő mezővel, fákkal, a kora téli,
Karácsonyt előző fagyos-fehér tisztulattal; és az ember is tette dolgát,
alkata, s szerepe szerint együtt a többi létezővel. Miután szeptember
végén Úr Szent Mihály megmérte tetteit – farsangolt Katalinig.
Énekes
lármás kedvvel tobzódott; zavartas, űzte teste vágyát – közben csak a
Mindenszentek, s a Halottak napja intette csöndre… András muzsikát záró
napja után az éjszaka, a szorongató sötétség nagyon hosszúra nyúlik,
de Isten fehér abroszt terít a tájra, tiszta, illatos gyolcsát adja a
hónak; s a régi ember lelkét beletakargatta. Miképpen megóvta a hó az
őszön sarjadt alig-életű vetést, aképpen óvta a vágytalanná tisztult
embereket is; és őrizte őket minden hajnalon az adventi áhitat. Jóval
napkelte előtt gyerekek csengették végig a falut, s a templomba ment
mindenki, aki csak járni tudott. Az „aranyosmiséken” az ő leheletük
tette meleggé a kőhideg templomot, mint a hajdani Karácsony éjen
Betlehemben a barmok lehelete az istállót, amelynek jászlában a
testet-lelket pusztító sötétség kellős közepén világra született
Jézusban a Mindent teremtő és igazító Isten. A templom meleg csöndjében
várták meg a napfölkeltét. Szent Miklós napján maskarás gyóntató menet
járta a tollfosztókat és a fonóházakat. Gyóntatták a legények a
lányokat, s akiben pirosan égett még a test öröme, azt aléltra
táncoltatták a maskara-ördögök, kezük közül angyalnak öltözött
szabadította ki a „vágytalant”.
Lucakor
cserépbe búzát vetettek. Némely faluban az asszonyok nyála táplálta a
földet, amelyben a Karácsonyt előző legsötétebb tizenkét napon
megfogant az élet, sarjadni kezdett a búza. A búza, amely minden nyáron
magába rejti a Napot („mag, mag, búzamag, benne aluszik a Nap” –
kántálták a hajdani gyerekek), és Jézus képét hordja. Az aratásra
készülő nyári határban, „Isten terített asztalán”, július 2-án, Sarlós
Boldogasszony napján az érett búzatáblákban az első három vágást a
templomban megáldott sarlóval, asszony végezte, s kötötte kévébe a
sárarany csudát, s öltöztette szalaggal, virággal „Jézusát” – e Jézus
kévét Karácsony éjszaka kibontották: a karácsonyi asztal alatt belőle
készítettek Jézusnak ágyat. Fény-Krisztus ágyát, lelkük Megváltót váró
szalmaágyát a minden hajnali áhitattal együtt, betlehemesek és a
karácsonyböjti kántálók igazították. Jézus szobájukban, bennük
született meg minden Karácsonyon. „Begyütt Jézus a házamba, házam
közepibe’ megálla” – imádkozták éjféli mise után a karácsonyi asztal
körül, amely alatt a megszületett kisded szalmája fénylett, s amelynek
advent csöndjében szőtt ünnepi abroszán, a kék szalaggal ékesített
lucabúza közepén gyertya égett…
A
régiek Karácsony napján „megénekelték” a rokonokat: házról-házra jártak
családostól; énekkel köszöntek be a kapu előtt az érkezők, s énekkel
tártak ajtót a fogadók. A haragosokat is meglátogatták sorra –
bocsánatot kért a sértő és megbocsátott a sértett. Amire ember gyönge,
gyarló azt ilyenkor tette Jézus bennük – s hálával mindenki csak Neki
tartozott.”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése